onsdag den 10. oktober 2012

En kort introduktion til HSP

Jeg har bestilt en bog på biblioteket, som jeg glæder mig sindssygt meget til at hente i morgen!

Lars Lolk: “HSP – når krop og sind er
sensitivt”

Klik på titlen for yderligere information.

HSP står for Highly Sensitive Person - oversat på dansk til Særligt Sensitive Mennesker. Det defineres som et personlighedstræk, og HSP'er opfatter flere sanseindtryk, langt stærkere og skal fordøje dem længere tid end de fleste. Jeg har ikke tænkt mig at gå i dybden med det nu, for det et stadig et nyt begreb for mig. Jeg kan tilgengæld garantere at I nok skal høre mere om det på et senere tidspunkt.

Læs evt. lidt om det her

Jeg faldt over begrebet for nogle måneder siden og tænkte straks "Jep, det er mig!". Det dukkede for nyligt op igen... og igen... i en sådan grad, at jeg ikke bare kunne lade den ligge.
Jeg er ikke i tvivl om, at mange mennesker i min dagligdag ikke helt forstår hvad der foregår i mit hovede. Jeg forstår det heller ikke altid selv,... men, jeg plejer tit at beskrive det som "nogle gange føles det som overload på sanseindtryk". I værste tilfælde er jeg nødt til at lægge mig i et mørkt rum med minimum lyd og lys - for alting bliver bare.. for meget.

Det er i perioder ret belastende.
- Høje lyde stresser
- Skarpt lys giver mig hovedpine
- Sultfornemmelse gør mig irritabel og belastende at være i nærheden af. Det er det værste: sult. Argh!
- Jeg orker ikke store forsamlinger pga. alle de mange indtryk hvorfor jeg tit helst sidder på sidelinjen og observerer.
- Når folk nævner tal, så begynder mit hovede per automatik at sætte dem i relation til hinanden... med dertilhørende beregninger.
- Jeg bliver sygt irritabel når folk overskrider min intimsfære
- Jeg har opgivet at cykle i kbh; det er en rodet affære. Alt for meget at forholde sig til på en ellers fredelig cykeltur
- Sko der trykker, sokker der folder!!!
- Osv.

Jeg beklager, mor, for alle de forfærdelige ture i Rødovre Centrum vi var på for at købe mig sko. Det var umuligt at finde sko til mig, som ikke sad og trykkede de forkerte steder... eller fik min sok til at folde... men måske det havde været nemmere for os begge hvis HSP var et begreb der var velkendt for 20 år siden. Måske vi med denne viden kunne have taget i centeret en hverdagsaften i stedet for prime time lørdag formiddag osv. 

Det er rigtig svært at få formidlet ud hvad der sker. Jeg bliver tit misforstået, og jeg ved mange tænker, "hold nu op, du er sart!".
Det handler ikke om at jeg ikke kan lade tankerne slippe. Det handler om at jeg bare sanser så mange ting at jeg bare ikke kan rumme det til sidst. (I kender det godt: første uge på det nye job... Det er hårdt,... Jeg når bare min grænse længe før de fleste :/)

Det betyder at jeg til sidst er tvunget til at lukke mig selv inde, holde en pause, indtil jeg er klar igen.

Nu er udfordringen så den, at jeg skal lære at tage små korte pauser IMENS jeg kører i højt gear (normalt gear for de fleste); forhåbentlig kan jeg undgå de der såkaldte "sansenedbrud". På længere sigt. Fanme, det er svært.

Jeg dur ikke til meditation. Det der med at sidde stille og lukke tankerne ude holder ikke. Jeg registrerer stadig alt muligt rundt omkring.. Såeh, jeg er i tænkeboks for at finde alternative øvelser. Hvis I kender gode øvelser må I gerne dele.

Det vigtigste er dog at se det som en styrke. Ja, jeg sanser mange ting og ja, jeg kan godt få for mange input på for kort tid... Men til gengæld, er jeg også pissegod til at se detaljerne. Jeg er god til at planlægge, overskue og løse problemer. Jeg har en god evne for at se sagen fra mange sider, og den giver mig en kæmpe fordel i mit arbejde som administrativ kontorassistent,... og måske allervigtigst, så elsker jeg den del af mig selv!

Sidste udfordring er at få ikke-HSP'er til at forstå og acceptere den del af mig. Det vil uden tvivl gavne begge parter.

4 kommentarer:

  1. Det er muligt at det er en slags sygdom, men den er en del af din personlighed, og dén kan jeg li' :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Torben. Det er lige præcis ikke en sygdom eller syndrom eller noget som helst i den dur. På det ene link i teksten står der bl.a., at HSP betyder at "nervesystemet er særligt følsomt og modtageligt for sansninger og stemninger."
      Pointen med at kalde det et personlighedstræk er at understrege, at jeg er født sådan. Det er på samme niveau som at jeg er 170 cm høj. Det er biologisk bestemt, og ikke noget jeg kan ændre.
      Faktum er bare at alle de input vi får dagligt, dem får jeg bare ind med lidt ekstra fed streg under. Og så er der flere af dem. Og bare det at nogen har sat et begreb på det giver mig lidt glæde,... for det er lidt rart at vide at jeg IKKE bare er sart, men at der er en årsag til at jeg reagerer som jeg gør i overstimulerede situationer. Det betyder jo, at jeg med denne vide nu kan begynde at tage fat det rigtige sted: ikke at jeg skal ændre på mig selv - for det kan jeg ikke - jeg skal i stedet lære mig selv bedre at kende og finde den bedste balance og skabe den rette mængde pauser på de rigtige tidspunkter. Og så ellers lære at bruge det som en force i stedet for en svaghed i så mange situationer som muligt; helst alle :)
      Og tak for komplimenten!

      Slet
  2. Jeg kan godt se at der er en forskel, men samtidig er det efter min mening et spørgsmål om hvor stor variation i sensitivitet man taler om, før man også inkluderer tilstande som ville blive betegnet som en lidelse eller et syndrom. Du har ret i at det ikke giver mening at kalde det en sygdom, fordi det er medfødt, og da det ikke rigtig medfører lidelse, kan det heller ikke betegnes som en lidelse - og slet ikke et syndrom. Jeg kan bare godt lide den inkluderende tankegang, som medfører at vi alle er en del af helheden hvor de fleste ikke behøver hjælp, og hvor alle er individer med særlige kendetegn. Det lader til at HSP er en force for dig, men for andre kan det måske være en belastning?

    SvarSlet
  3. Om det er en force eller en svaghed for folk ville jeg mene afhænger af hvor langt man er i sin selvudvikling. Man er nødt til at acceptere at man har sine begrænsninger når man sammenligner sig med de resterende 80-85% af befolkningen. Til gengæld gør det så stor en forskel at man begynder at forstå sit eget væsen. Men jeg vil også sige, at folk der har en tendens til at holde sig lidt tilbage af samme årsager som mig, de bliver nemt stemplet som svage mennesker... det er svært at slippe af med igen.
    Jeg vil rigtig gerne give et større billede af begrebet så snart jeg har researchet lidt mere. indtil da er det er svært for mig at argumentere for hvorfor det ikke kan sammenlignes med en sygdom - ikke engang tilnærnelsesvis. Det svarer lidt til at min bror skulle have en sygdom fordi han er 2 meter høj.

    SvarSlet